Rádi byste nasedli na člun, vyrazili si rybařit a najednou zjistíte, že motor nefunguje? Na to je dobré řešení – podívat se motoru na kloub a zjistit, kde je zádrhel. Když však po zkontrolování zjistíte, že je závada většího rozsahu a stále motor nenastartujete, je potřeba se podívat po novém. Lodní motory jsou na člunu to nejdůležitější a na našem trhu je mnoho motorů nejen elektrických, ale i benzínových. Prodávají se i větší motory vhodné pro vlečnou loď.
Lodní motor je u lodi takřka to nejdůležitější a podle jeho kvality vydrží buď pár dní, pár měsíců nebo naopak pár let. Mezi lodní motory patří spalovací závěsné, spalovací vestavěné a lodní elektromotory. I lodní motor může být dvoutaktní nebo čtyřtaktní a vždy záleží na konkrétním člunu a který se k němu více hodí.
Když se podíváme za zub lodním motorům, zjistíme, že každý typ motoru má svá specifika, své výhody a nevýhody. Záleží pouze na každém z nás, pro který se rozhodne a který mu takříkajíc padne do oka – někomu padne do oka elektromotor, jinému naopak úsporný benzínový motor. Jiný zákazník se zase rozhodne, že se mu pořizovací investice do lodního motoru nevyplatí a upřednostní možnost zapůjčení. V případě zapůjčení je nutné počítat rezervací v určitém předstihu, protože splavných řek u nás není mnoho a milovníků vodních sportů je jako máku.
V případě, že se už rozhodnete pro zakoupení lodního motoru, je vhodné volit konkrétní typ podle váhy a velikosti vašeho člunu (pokud ho už máte zakoupený a leží vám někde na půdě) a teprve podle toho vybírat vhodný pohon. Kdo si není jistý správnou volbou s ohledem na váhu a velikost člunu, může se obrátit na odborníky, kteří rádi poradí.
Jak se mění doba, mění se i pohled na lodní motory
Spalovací motory vznikaly postupně, kdy přecházely od karburátorových motorů, přes motory s přímým vstřikováním až vývoj dospěl do dnešní doby, kdy jsou nové nízkoemisní motory (E-TEC a E-TEC2). Tyto nové motory splňují nejpřísnější limity směrnice Evropské unie a zároveň jsou i lehčí a produkují i minimální emise, čímž jsou šetrnější k životnímu prostředí. Také jsou tiché, s moderním designem a nízkoúdržbové.
Elektromotory jsou výhodné v tom, že je stačí nabít v zásuvce obdobně, jako je tomu u motorů elektrokol a pak rovnou vyrazit s člunem na vodu. Některé typy elektromotorů mají i integrovaný displej pro lepší ovládání.
I lodní doprava má své emise
Kdo by si myslel, že je lodní doprava ekologická a neprodukuje žádné škodliviny, je na omylu. Lodní doprava také produkuje emise. Emise v lodní dopravě vznikají úplně stejně, jako v dopravě silniční, železniční nebo letecké. Používáním spalovacích motorů vznikají škodlivé látky, které škodí životnímu prostředí. Zajímavostí je, že se průměrné stáří plavidel v naší zemi pohybuje kolem 30 let a ty lodě/čluny, u kterých nedošlo k výměně motoru za modernější a šetrnější k životnímu prostředí. Proto vznikly podmínky pro měření emisí u plavidel se sledováním množství škodlivých látek, jsou zastaralé a nejnovější emise nesplňují. Je tomu tak stejně, jako u automobilů, stále jezdí po silnicích mnoho zastaralých vozidel produkující vysoké emise. Pokud to loď/člun splní, dostane protokol o měření emisí. Tím pádem může rybář nasednout na člun, zapnout motor a během chvilky se dostat doprostřed jezera, kde nerušeně začne rybařit.